logo festmeny01.jpg

www.festmenyvizsgalat.hu

- festményvizsgálat -

A festmények gyakran külön életet élnek alkotójuktól. A festmények tudnak beszélni, de ez a nyelv nem csak a művészettörténet nyelve. Ez az új nyelv olyan nyelv, ami kémiai képletekből és fizikai tulajdonságokból áll. Természettudományos festményvizsgálattal 5 éve foglalkozom, ez a blog arra hivatott, hogy az érdekes, hamisítással kapcsolatos történeteket és a kiugróan érdekes, művészettörténeti szempontból is jelentős eredményeket bemutassa; nem csupán száraz tényeken keresztül. A művészettörténet élő "organizmus", a tudományok királynője, mellette a festményvizsgálat a hűséges fegyverhordozó.

Festészeti "anomáliák" és törvényszerűségek nyomában

2012.09.05. 14:14 Festményvizsgálati labor

Nem hittem a szememnek...

Címkék: hamis hamisítvány szignó festményvizsgálat titánfehér Hollósy Kieselbach Nagyházi öregítési technika bevizsgálás

Hollósy Simon volt az első festő, akiért igazán rajongtam. A Rákóczi induló című munkája előtt a Nemzeti Galériában órákat töltöttem el, csak néztem, nem tudtam betelni vele. Az örök szerelem a Hollósy képek iránt ott a múzeumban, valamikor 1990-es évek elején született és maradt meg a mai napig.

Hihetetlen boldogság ragadt magával, mikor egy ügyfelünk telefonon keresztül egy nagyméretű Hollósy képről beszélt. Jobb alsó sarokban Hollósy – München – 1886 szignóval.

Egy Hollósy vizsgálatra az ember készül. Lelkében is. Utána nézek egy esetleges történetnek, mikor készülhetett az ismert kép hamarosan hozzánk kerülő változata. Boldogan olvastam a Kieselbach Galéria oldalán publikált kiváló tanulmányt Molnos Pétertől, utána néztem újra a festészeti anyagoknak és a technikának.

„A Két tűz között című kép a müncheni zsánerpiktúra minden pozitív jellegzetességét magán viseli. A lelkiismeretes formálástól a találó jellemábrázolásig mindet tökéletes technikai vértezettséggel illusztrálja.
Ezeken túl a Párizsból érkező modernebb impulzusokra, az atmoszférafestés új kísérleteire is reflektál. Olyan alkotás, mely kedves tárgyával és érzéki megformálásával egyaránt lenyűgözi nézőjét.”- írja Molnos.

A festmény hamarosan megérkezett a laborba.

hollossy_norm_resize.jpg

a festmény- ekkor még nem gyanakodtam semmire

a 78x105,5 cm-es (magasság x szélesség) festmény vastag arany keretben impozánsan mutatott a fotóállványban. A keretből sajnos nem tudtuk kiszedni a festményt, annyira bele volt szögelve, de gondoltam, egy ilyen festmény megéri a kínlódást…

Gyors fotó után bejelöltem a leendő mérési pontokat a festmény felületén és már alig vártam, hogy a festmény anyaghasználatát feltérképezve újabb „etalonhoz” jussak.

A 9 mérés után viszont szóhoz sem jutottam. A vizsgálatot újra és újra megismételve azt hajtogattam:  nem hiszem el, biztos a gép rossz. Többszöri ellenőrzés és újrakallibrálás után az eredmény mit sem változott, a festmény felületén semmi más szín, csak titánfehér azonosítható! Hogy lehet, hogy titánfehér van a képen, ha a szignó 1886-ot mutat? (Titánfehér 1924-től volt elérhető)

Úgy, hogy egy olyan hamisítvánnyal álltam szembe, amit még sosem láttam. A legprofibb munka volt, ami csak elképzelhető!

IMG_8452_resize.JPG

A festmény felülete, a festékréteg repedésmentes, de a "lakkrétegen" erős, önálló repedésháló figyelhető meg

A festmény ránézésre repedezett volt, ennek ellenére a festékréteg a teljes felületen puha volt még, vagyis már megint olyan darabbal volt dolgunk, ami nem öregebb, mint 10 év…

A festmény felületén egységes repedésháló látható, de csak a felületén. Az enyhén édeskés szagú „máz” önmagában reped, gyakorlatlan szem viszont ezt a repedéshálót azonosítja a festmény repedéseivel.

REPEDÉSHÁLÓ

Az átlátszó fedőréteg a befagyott tó jegéhez hasonlóan reped, UV megvilágításban enyhén kékesen lumineszkál. A festménynek nincs festék felülete, feltehetően valamilyen sokszorosítási eljárással került a vászonra a „festmény”. A látható réteg pigmentszemcséket nem tartalmaz csak mesterséges öregítést;a színréteg  valamilyen szerves összetételű festékkel lett kenve, mely szintén arra utal, hogy a kép most készült. A festmény plasztikusságát pedig a vékony színréteg alá ecsettel felhordott titános és kalciumos tömítő massza adja.

kieselbach_kettuzkozott.jpgHollosy_Simon-Between_Two_Fires.jpg

 

Kieselbach és Nagyházi aukciósházak "Két tűz között" című festményei

De ami igazán feltűnő, a nálunk lévő festmény figurái teljesen egyeznek a Kieselbach Aukciós ház 37.-k árverésén kikiáltott mű alakjaival. A festményünk bizonyos részletei pedig a Nagyházi Aukciós házban eladott hasonló kompozíció bizonyos részleteivel azonosíthatóak.

kéttüz között dupla.jpg

A méret más, de a figurák arányai megegyeznek. (Balra: Kieselbach Aukciós ház eladási tétele- jobbra: vizsgált darabunk)

A két képet grafikai programmal egymásra tettem, az egyezés a méretbeli eltérés ellenére tökéletes. Feltételezem, hogy az aukción eladott kép digitális „remake”-jét vizsgáltam.

Kár, hogy a nálunk lévő hamis kép a szignó datálása szerint 8 évvel korábbi, mint az, amelyik elment az aukción… És az még nagyobb kár, hogy megint egy gyanútlan ügyfél pénztárcája bánta az ügyet nem kevés millióért…

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://festmenyvizsgalat.blog.hu/api/trackback/id/tr344756676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása