Egy hamisító palettájának szélére
Fél évvel ezelőtt megkerestek egy festménnyel az irodában, amihez állítólag Dr. Végvári Lajos adott szakvéleményt. Az íráshoz nem volt fotó csatolva, így az nem hitelesítette a festményt; de a képet megnézve stíluskritikai alapon kizártnak tartottam, hogy Végvári Lajos Munkácsynak ítélte volna az alkotást.
Fél éve a jobb alsó sarokban M. Munkácsy szignó látszott (bár ez állt a szakvéleményben is), amit az elmúlt hónapokban tettek fel a képre (Puha volt az írás, bele volt folyva a repedésekben és akrilfestékkel készült). Akkor mondtam a közvetítőnek, hogy a szerzőséget (mármint Munkácsyét) teljesen ki lehet zárni, és viccből megemlítettem, hogy inkább Rippl- Rónai lehetne a szerző. Majd nevetve megjegyeztem, hogy Karlovszky Bertalan sem kizárt.
Ezen felmérgesedtem; nem hiszem el, hogy képeket így tönkre tesznek, hiszen tudom bizonyítani, hogy utoljára Munkácsy szignóval volt itt a festmény! Gondoltam, utána járok és lezárom az ügyet. Hamarosan felfedeztem a bal alsó sarokból eltávolított titokzatos szignó töredékét, egy „B” és egy „K” betűt, amihez nem sok fantázia kellett, hogy az ember Bruck Lajos nevét azonosítsa. Így is lett…
Meg is találtam a festményt egy tavalyi árverésen, akkor hatalmas nagy BRUCK L szignóval a bal alsó sarokban… De hogy a Végvári szakvéleményéhez tartozó eredeti Munkácsy festmény hol lehet, azt az ördög sem tudja…
