"hitelesítő" címkék a múltból
- Nézze meg, itt van a leltári szám a hátulján, MNG bírálati csoport! 1172/976 és 322/1963. Le is kérdeztem, ott járt a festmény az adattári adatok alapján.
Akt kékben és vörösben, a festmények hátulján az MNG bírálati vignettái (Bírálati csoport az MNG-ben kb 20 éve nincs)
Álljunk meg itt egy pillanatra, mielőtt rátérnék a lényegre. Két darab, stílusában és festési technikájában megegyező festményről beszélünk, mind a kettőn CSÓK I. szignó olvasható. Mindkét festmény hátulja Magyar Nemzeti Galéria vignettájával van ellátva, vagyis olyan tételeket jelöl, amik tényleg léteznek, létezhettek és megfordultak a Bírálati csoport előtt.
Gyanútlan ügyfelem örülvén, hogy az MNG-ben a vásárolandó képek már jól teljesítettek, megszerezte a festményeket. Élt boldogan a 2 női akttal addig, míg a vörös pamlagon heverésző hölgyet ábrázoló festményt meg nem találta egy nagy aukciós ház portálján. Megpróbálta összehasonlítani a képeket, a képek mintha ikrek lettek volna. Mint 2 tojás.
Hony soit qui mal y pense, 1915 Rossz az, aki rosszra gondol. (Jobbra: Kieselbach Galéria aukcióján eladott festmény, 2002)
De akkor melyik az igazi? Hogy állapítható meg, hogy az ő képe eredeti-e annak ellenére, hogy az MNG adattárának kiadott dokumentációja akár ezt alá is támaszthatja? Mire jó egyáltalán egy ilyen dokumentum? Összefoglalva: semmire. A dokumentum nem hitelesít semmit sem, mivel nem a festmény újra történő szemrevételezésével lett kiállítva, így nem ez volt az első eset, hogy a tulajdonosokat nem várt „meglepetés” érte a vizsgálatok után.
Csók István (1865-1961) Thámár 1906 (Jobbra: Virág Judit Galéria aukcióján eladott kép, 2003)
A festményeken XRF mérőműszerrel ellenőriztük a festékek komponenseit. Az egyik festmény 1915-ös, a másik 1906-os keltezésű, vagyis az elvárt festékek közül az ólomfehér, a poroszkék és a cinóbervörös jelentétét ki kell volna mutatnia az eszköznek. Ezzel szemben a festmény a legmodernebb festészeti anyagokat tartalmazta, vagyis titánfehéret, melyet krétás töltőanyaggal kevertek. A felület még puha volt, nem készülhetett régebben, mint 10 éve. A 2 festmény deklijét egy nagyobb karton feldarabolásával állították elő, arra sem figyelve, hogy egy régi, leszakított címke helyét vágták ketté, ami így mindkét festmény hátulján megjelent.
Sajnálom a pórul járt tulajt, aki egyáltalán nem gyanakodott. De miért is tette volna, ha MNG-s „ajánlót” kapott a festményekhez. Egy biztos, körülbelül 10 éve „ikresedtek” meg az aukción eladott festmények. Mind a kettő... Vajon az eredeti festmények tulajdonosai mit szólnának ehhez a történethez?