A kiállítás adatai: A Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, a Kertészeti Főiskola, a Társadalom- és Természettudományi Ismeretterjesztő Társulat és a Műcsarnok rendezésében. Rend.: Kisdéginé Kirimi Irén, Végvári Lajos. Megnyitotta Végvári Lajos művészettörténész, a Képzőművészeti Főiskola tanára és Ormos Imre, a Kertészeti Főiskola tanára. 1956. július 28.- szeptember 16.
2025 nyarán egy nagyon rövid, rácsodálkozó, személyes meglepődést tükröző írás tűnt fel egy művészettörténész közösségi oldalán a Kertészet a magyar képzőművészetben című kiállításról. A bejegyzésben a szerző megállapítja, hogy „mai szemmel viccesen installálva, a termek közepén befüvezett, szinte parkosított részekkel, hatalmas kaspókban feszítő pálmákkal, jukkákkal és filodendronokkal. A falakon pedig a legszebb magyar tájképek és virágcsendéletek Ferenczy Októberétől Csontváry Cédrusáig.”
Forrás: Katolikus Szó, 1956 08-12 / 1. szám
Már nagyon régóta meg akartam írni e tárlat történetét, lassan 10 éve állt a félig kész írás az egyik mappában. Édesapám, Prof. Dr. Végvári Lajos (1919 - 2004) sokat mesélt erről a kiállításról, s mivel jó humorú ember volt, sokszor hozzá tette a történet elmesélésekor, hogy milyen vicces volt az, amikor a Műcsarnok termeiben ténylegesen kertet építettek, és a fűben ülve lehetett nézni a festményeket. Így, „parkosítva”, nem tiltották le sem Gadányi, sem Csontváry festményeit, amikor azok éppen nem voltak a „rendszer” kedvencei. Talán egy fricskának szánta a kiállítást apám, aminek az előzményeiről még családi körben sem mesélt. A történet viszont sokkal több, mint egy "vicces" kiállítás, súlyos vádak és ideológiai megtorlás húzódik a fák árnyékában.
„IL FAUT CULTIVER NOTRE JARDIN.”[1]
A kiállítás 1956. július 28.-án nyílt meg, de a hosszabb lélegzetű kritikák csak az év szeptemberében jelentek meg egy kivételével. A kritikákban alig említik a kiállítást rendező személyek nevét; ennek jó oka volt, hiszen a kiállítás egyik rendezője és egyszemélyben a kiállítást megnyitó művészettörténésze, Végvári Lajos politikai büntetésben volt egy pár évvel azelőtt történt eset miatt.
A kiállításról szóló kritikák sorát Cseh Miklós szövegének idézetével — és az 1950-es évek kultúrpolitikájába való belerázódásként az áthallásos metafora rövid magyarázatával — kezdem. A szerző az Irodalmi Újság 1956. szeptember 9-i számában közölte írását, egy héttel a tárlat zárása előtt. A szöveg komoly rendszerkritikai hangot üt meg: a kertészkedés–fametszés allegóriájával személyesíti meg az ötvenes évek kultúrpolitikáját.
„Bizony jól megnyesték a hagyományok nevezetes fáját... - kezdi Cseh Miklós az írását politikai áthallású metaforával, mellyel nem feltétlenül a kiállítás rendezőit kritizálja. Terebélyessége megfogyatkozott, koronája megformátlanodott — az utolsó időkben már szinte átláthattunk rajta. Elszomorítóan mulatságos látvány volt ez a fa. Némely ága erőteljes, pompás, más ága kurtáravágott csúfság. Kétbalkezes ritkításokkal jól megkopaszítva .. olyan ferdenyurga-forma lett. Fagyöngybokrok éktelenkedtek rajta, valamint különböző — összeszedett és dróttal fölerősített — száraz ágak ... Keserűen mosolygott, aki látta. (Mert azért csak a mienk volt így is.)”…
A fenti kép az ötvenes évek ideológiai „kultúrkertészkedésének” allegóriája is lehetne. „Műveljük kertünket” – írja Voltaire a Candide végén –, s e mondat Cseh szövegében is eligazít: a „hagyományok fáját” az 1950-es évek politikai metszése torzította, ezért az autonóm hajtásokat újra kell éleszteni, a rájuk települt propagandát le kell fejteni. A kényszerből „odadrótozott” élettelen narratívák elfedik a valóságot; az akkori kultúrpolitika nem gondozott, hanem a „kiértékelés” és a „haladó hagyomány” jelszavaival központilag metszette le tőből az általuk vadhajtásoknak ítélt ágakat.
A későbbi, kultúrpolitikai irányelv, amiről még lesz szó ebben a tanulmányban is, az ötvenes években kapta meg a mintázatát: szelektív kiemelés, feltételes megtűrés, célzott kihagyás „műveletével” dolgozva. A művészeti életben a „művelés” etikája legyen az alapelv: vita, kísérlet, újraolvasás – átlátható logikával. A hagyomány tisztelete és használata nem avítt, nem porlepte múlt, hanem élő kert, amely felelős gondozással nyeri vissza természetes arányait.
Az erős, rendszerkritikus felütés után Cseh a tárlat furcsa bemutatására tér át. Cseh olvasatában a „kert” tudatosan tág kurátori keretet jelent, egyfajta retorikai hidat, ami összeköti a természetes és az ember formálta tájat, ezzel legitimmé téve a tájképfestészet teljes skáláját a virágcsendélettől a nagybányai plein airig, ideológiai viták nélkül.
„A kiállítás egyébként a kertészet — ha úgy tetszik kertkultúra — és a festészet kapcsolatait igyekszik nyomonkövetni. Milyenek ezek a kapcsolatok? Hát olyanok hogy ... egyszóval nem túl szorosak, nem túl közvetlenek. A festőknek mindig „tetszett a természet“. Egy-egy szépen nőtt bokor, sajátos geológiai alakulat, a vadvirágok, a hazai táj jellegzetes hangulatai, stb. És tetszett a „megművelt” természet is, a harmonikusan rendezett parkok, kiskertek, gyümölcsfák emberkéz-nevelte virágok és a többi. Mindez pedig a kertészetkörébe tartozik.”
Az Út 1956. szeptember 2-i (36.) számában F. L. — aki véleményem szerint Fülep Lajost jelöli — a kiállításról csupán általános ismertetőt adott; nem bocsátkozott nagyívű értékelésbe, mintha a feszült közegben tudatos mértéktartást választotta volna. Pedig a korszak vezető művészettörténészétől elvárható lett volna a részletesebb elemzés és tematikus kiértékelés.
„A Műcsarnokban látható kiállítást a Kertészeti Főiskola kezdeményezte, igen ügyes elgondolással dokumentálva a kertészet és a művészet szoros kapcsolatát. Kultúra, művészi fantázia, ízlés nélkül elképzelhetetlen a színvonalas kertészet s nagyon nyilvánvaló tény, hogy a természet, a virágos táj, a titokzatos erdő mindig egyik fő ihletője s témája volt a művészetnek. A kiállítás anyagának rendezői a magyar festészet virágoskertjének gyönyörű csokrát gyűjtötték össze. … A virágos táj, a természet örök szépsége ihlette festőink legjobbjait e sok pompás mű alkotására. Számunkra — forró nyári napon, izzó kövek közt járva — felüdülést jelentett e tárlat megtekintése. A kiállítás szeptember 16-ig marad nyitva. F. L.”
Forrás: Művelt Nép, 1956. 08. 12. / 33. szám
Artner Tivadartól tudhattunk meg információkat a kiállításról SZÉP KIÁLLÍTÁS- KATALÓGUS NÉLKÜL című írásából. A Szabad Nép 1956 szeptember 9.-i számában egy hosszabb ismertető végén Artner pár sorban a kiállítás létrejöttéről szólt. „A tárlatot — kétévi huzavona után — a Kertészeti Főiskola kerttervezési tanszékénekkollektívája rendezte Balogh András és Végvári Lajos irányításával, saját erejéből, amiből katalógusra már nem futotta. Hivatalos részről kevés támogatást kaptak a rendezők, egy sor fontos képet ezért nem is tudtak kiállítani. A Népművelési Minisztérium nem is képviseltette magát a tárlat megnyitóján. Pedig nyugodtan vállalhatta volna ezt a szép, gazdag kiállítást. Sikere, visszhangja remélhetőleg meggyőzi a hivatalos fórumokat is arról, hogy ha már a kezdeményezés nem is volt az övék, a folytatás elsősorban az ő tisztjük.”
NÉPMŰVELÉSI INTÉZETBŐL, ÉS VISSZA
A Népművelési Intézet szellemi elődje a Magyar Népi Művelődési Intézet volt, amely 1946-ban alakult meg Illyés Gyula elnökletével; célja a falusi és a tanyákon élő lakosság művelődésének előmozdítása. Ezt a civil kezdeményezést 1948-ban megszüntették.
Állami keretek között 1951-ben Minisztertanácsi rendelettel jött létre a Népművészeti Intézet, amely a szovjet mintájú szakmai–módszertani hálózat kiépítésével az amatőr művészeti és közművelődési munka központi irányítója lett.
Az 1956 utáni átszervezések során ennek az intézménynek a neve Népművelési Intézetre változott. Az intézet a kulturális kormányzat felügyelete alatt működött, amelyet 1949–1956 között a Népművelési Minisztérium gyakorolt.
Létrehozásának indoka a közművelődési feladatok központosított szakmai irányítása, a módszertani támogatás és az országos hálózat kiépítése volt.
Az itt tárgyalt tárlat nem jöhetett volna létre Széll Jenő személye nélkül, akit korábban, „büntetésből” eltávolítottak a Népművelési Intézet éléről és kinevezték a Műcsarnok igazgatójává.
Széll csak fél évet töltött ebben a pozícióban, de mégis az ő vezetése alatt valósult meg az ártatlan címmel ellátott Kertészet a magyar képzőművészetben kiállítás, amely 1945 után először tette lehetővé, hogy Csontváry és a Nagybányai művésztelepen született alkotások kerülhessenek kiállításra. Széll a későbbiekben a politikai enyhülés következtében visszakerült a Népművelési Intézet élére.
A kiállítás Csontváryn kívüli másik nagy nyertese Gadányi Jenő lett, akinek munkássága ezen kiállításon való megjelenéssel került újra elismerésre 5-6 év teljes elszigeteltség után.
CSEH MIKLÓS ELSŐ KRITIKÁJA
Ugorjunk vissza 1956 júliusára és nézzük meg Cseh Miklós: „A TÁJKÉPRŐL SZÓLVA...” címmel írt Szabad művészet cikkére és ez alapján tekintsük át a magyar tájképfestészet helyzetét a II. Világháború után. (Esti Budapest, 1956. július 27.- 5. évfolyam, 177. szám)
Forrás: Műcsarnok Időgép / https://www.facebook.com/mucsarnokidogep
A háború utáni években a tájképfestészet szinte teljesen háttérbe szorult. A szocialista realizmus irányelvei a festészet fő feladatát nem a természet vagy a lírai tájképi kifejezés, hanem a történelem, az ipar és a mezőgazdaság előrehaladásának illusztrálásában látták. A szerző így fogalmaz: „Az utóbbi esztendőkben kevés szó esett a tájképfestészetről. Ügye mellékesnek látszott, hiszen művészetünk nagy változásainak főszíntere nem itt volt”.
A hivatalos szemlélet a korszerűséget gyakran pusztán a gazdasági feladatok közvetlen segítésében mérte, miközben a táj mint téma alkalmatlan volt az ideológiai jelszavak illusztrálására. A múlt értékelésében is végletes torzítás érvényesült: Csontváry és Gulácsy „egyenesen kinéztek a magyar művészetből”, a nagybányai hagyomány kiállításait pedig leállították, mintha „valami vészt hozott volna a hazára”.
Forrás: Műcsarnok Időgép / https://www.facebook.com/mucsarnokidogep
A közönség részéről természetesen volt igény tájképekre, így a Képcsarnok kínálatában megjelentek ezek a művek; kezdetben a kommersz naturalizmus uralta a mezőnyt, majd kialakult egy sajátos, de többnyire sekélyes irányzat: a „képcsarnoki festészet”.
Ez a stílus a közönség elvárásait szolgálta ki, de nem tudott valódi megújulást hozni. A szerző kritikusan megjegyzi: „Szelleme azonban egységes: semmitmondás-variációk lírai témákra”. A képcsarnoki rendszer nem tudta betölteni azt a szerepet, amelyet a közönség és a művészet közötti kapcsolattartásban játszhatott volna. Ehelyett a giccs és a magas művészet közötti lavírozás vált meghatározóvá, irányadó szerep nélkül.
1956-ban a Műcsarnokban megrendezett Kertészet a magyar képzőművészetben című kiállítás különleges fordulatot hozott a tájképfestészet megítélésében. Bár a téma kötött volt, a tárlat jelentősége mégis abban rejlett, hogy alkalmat adott a korábban mellőzött mesterek újraértékelésére: „festészetünk némely elmellőzött értéke méltó megbecsülést nyerjen”. Csontváry „Zarándoklás a cédrushoz” című művének vagy Egry, Rippl-Rónai és Gulácsy festményeinek kiállítása sokak szemében merész gesztusnak tűnt. A hivatalos szervek részéről a tárlat fanyalgásokkal és passzivitással találkozott, sőt a XIX. századi anyagból több képet egyszerűen nem bocsátottak rendelkezésre. A szerző ironikusan jegyzi meg: „Hüledező sopánkodások hallatszottak: Csontváry nagy cédrusát kiállították, hű-ha, ez igen... Egry-képek! Micsoda merészség!’”.
A kiállítás egyértelműen jelezte, hogy a múlt nagymestereinek mellőzése tarthatatlan. Ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy az „élő anyag” – vagyis a kortárs tájképfestészet – még nem mutatott új irányokat, inkább a hagyományokat folytatta. Ez a lemaradás különösen fájdalmas, mert a tájkép lehetett volna a közönséghez legközvetlenebbül kapcsolódó műfaj.
A szerző végkövetkeztetése alapján a tájképfestészet csak akkor találhatja meg helyét, ha egyszerre merít a múlt nagy hagyományaiból és képes merőben új formát alkotni. „Szervesen, szorosan kapcsolódva a régihez, merőben újat alakítani”, – vagyis a haladó hagyományokat folytatni a magyar művészetben.
Forrás: Műcsarnok Időgép / https://www.facebook.com/mucsarnokidogep
ELVTÁRSAK ÖSSZECSENGŐ VÉLEMÉNYE
Hadd idézzek mindenek előtt pár sort Végvári önéletrajzi regényéből a Kertészet a képzőművészetben című kiállítás létrejöttéről és Végvári politikai helyzetéről az 1950-es években. (Végvári Lajos: Önarckép tollal / Egy művészettörténész élete. szabad Tér kiadó 1999. 135. old.):
„A műcsarnokbeli Medgyessy-kiállítás adta az ötletet Balogh András festőművésznek, a Kertészeti Egyetem docensének, hogy rendezzünk ketten kiállítást a Műcsarnokban. Elintéztük, hogy Medgyessy egyik legszebb szobrát továbbra is ott tartsák. Csináltunk egy füves területet a szobor körül, hogy ezzel kezdődjék a Kertészet a képzőművészetben című kiállítás. Szenvedélyesen kutattuk a kiállítandó anyagot. Elhatároztuk, hogy minden értékes művet bemutatunk, így ,,merészeltünk'' kiállítani olyan tilos képeket, mint Csontváry Cédrusfáját vagy Gadányi Jenő munkáit. A kiállítást a minisztérium képzőművészeti osztálya ellenszenvvel figyelte. Berda Ernőné osztályvezetőnek naponta jelentették, hogy nő-e a fű. A rossz idő miatt nehezen sűrűsödött a tervezett pázsit. Balogh András a kertészekkel levágatott füveket szórta a lassan növekedő sarjakra. A kiállítás demonstrációnak számított: a közönség úgy érezte, hogy az a rendezvény széttörte a szocreál okozta korlátokat, és kitárta a kapukat a magyar művészet egészére.
Ez a rendezvény nem javította a káderlapomat, de akkor már ez nem érdekelt. Az 1956-os forradalom küszöbéhez érkeztünk.”
![]() |
![]() |
Végvári Lajos a Fővárosi Képtárban, 1952 körül és Végvári Lajos 1959 körül. Kötsényi Zoltán fotója Forrás: https://dla.mke.hu/res/Vegvari_kotet.pdf
Az 1950-es évek magyar képzőművészeti tere természetesen nem csak esztétikai vitákból állt: intézményi átrendezések és ideológiai „vonalvezetés” döntötték el, mit lehet bemutatni és miről kell hallgatni.
A korszak két fő művészet- hatalmi ága jól meghatározható. Az egyik ág az intézményi szál volt; Pogány Ö. Gábor kezében futottak össze a gyűjtemények, kiállítások és állami vásárlások kulcsdöntései. A Szépművészeti Múzeum vezetői szerepe után 1957-ben az újonnan létrehozott Magyar Nemzeti Galéria első főigazgatója lett, és 1980-ig ebben a pozícióban maradt. Ezzel a magyar művészet hivatalos kánonját nemcsak kurátori döntésekkel, hanem a gyűjteményi átszervezések és a központi vásárlások irányain keresztül is formálta; szerkesztői-főszerkesztői pozíciói pedig a nyilvános szakmai diskurzus ideológiai mederben tartását segítették.
A másik művészet-hatalmi ág a minisztériumi irány volt, itt Aradi Nóra a Népművelési, majd a Művelődésügyi Minisztérium kulcspozícióiban (1950-es évek közepe–vége) az ideológiai megfelelés szempontját fordította le intézményi döntésekre és kiállítások engedélyezésére. Írásaiban következetesen a szocialista realizmus doktrinális tisztaságát kérte számon, s a posztimpresszionista–modernista örökséget többnyire „ideológiailag helytelen irányúnak” minősítette.
Ebben a kettős présben rajzolódik ki a korszak talán legbeszédesebb epizódja: a Nagybányai kiállítás (1953) esete, mellyel a Cseh Miklós által írt hosszabb írásban is találkozhattunk. A tárlat meghiúsulása átfogóbb magyarázatot igényel. Ahogy Cseh fogalmaz, ez a nagybányai kiállítás a politikai megítélés szerint „valami vészt hozott volna a hazára”. Ez a meg nem valósult kiállítás nyílt titokként volt ismert az 1950-es évek közepén, de a korabeli sajtóban csak igen kevés információt lehet találni a meghiúsult tárlatról.
AZ IDEOLÓGIAILAG HELYTELEN IRÁNY
Genthon István és Végvári Lajos a Fővárosi Képtár élén példás szakmai előkészítéssel mintegy négyszáz művet gyűjtöttek egybe a szétszóródott életművekből, hogy a modernizáló nagybányai hagyományt múzeumi mérlegre tegyék. A vállalkozás súlya éppen abban állt, hogy a „haladó hagyomány” kérdésére – Munkácsy-központú kánon vagy nagybányai modernizmus – nem publicisztikával, hanem egy nagyléptékű kiállítás tényével válaszolt volna. A Népművelési Minisztérium mégis megakasztotta a bemutatót: a hivatalos indoklás szerint „Nagybánya még nincs kiértékelve”, Aradi pedig nyilvánosan is úgy fogalmazott, hogy az előkészítés „ideológiailag helytelen irányú”. A végeredmény önmagáért beszél: a gondosan összeállított anyag végül csak zártkörű szakmai tárlatként volt látható a Fővárosi Képtár termeiben – a közönség nyilvános tájékoztatása helyett befelé forduló, kontrollált „szakmai tudomásulvétel” történt.
Hadd idézzek pár sort a MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 04. ÉVFOLYAM (1955)1955 / 1. számából, melyben Végvári Lajos MŰVÉSZETI ÉS TUDOMÁNYOS ÉLET-ről ír a „Tíz év kiállításai” cikkében, kiemelve a Nagybányai kiállítás betiltását.
„A Munkácsy kiállításhoz hasonló nagyszabású rendezvényt tervezett Genthon és Végvári a nagybányai festők munkáiból. A meglehetősen szétszóródott alkotásokból mintegy négyszázat sikerült összegyűjteni — de az 1953 nyarára tervezett kiállítást a Népművelési Minisztérium nem engedélyezte, mert úgy vélte, hogy Nagybánya még nincs kiértékelve«. A Genthon—Végvári féle előszó lehetett vita tárgya, de emiatt a kiállítást még meg lehetett volna rendezni. Aradi Nóra egyik cikkében (7) a kiállítás előkészületeit elégtelennek nevezte, s ezzel indokolta a kiállítás elmaradását. Ez az állítása és más hasonló megjegyzése nem felel meg a tényeknek. A nagybányai kiállítás megrendezése helyett a Népművelési Minisztérium egy ún. korszakos kiállítást javasolt. Ennek megszervezését Genthon és Végvári nem vállalták, mivel az volt a véleményük, hogy itt az ideje a nagybányai probléma tisztázásának, s ezt semmiféle más rendezvénnyel nem szabad ködösíteni. Egyébként a kiállításra összegyűlt műtárgyakat azután a Fővárosi Képtár termeiben rendezett zártkörű kiállításon mutatták be.[2]"
A meghiúsult kiállítás intézménytörténeti következményei szintén nagy súllyal bírtak. A fővárosi autonómia fokozatos felszámolásával 1953-ra a Fővárosi Képtár gyűjteményét központi állami kezelés alá vonták; tízezres nagyságrendű műtárgy- és könyvállomány került át a minisztériumi felügyelet struktúráiba. Ez a központosítás a későbbi Magyar Nemzeti Galéria felé vezető út része volt, és jól mutatja, hogyan vált a gyűjteménykezelés maga is kánonépítő eszközzé. A Végvári–Genthon kezdeményezés egyrészt ideológiai (engedélyezési), másrészt intézményi centralizáció falbába ütközött. A szakmai autonómiát képviselő kurátori pozíció elvesztette nyilvános mozgásterét, miközben a központi intézményrendszer – Pogány irányításával – stabilizálta a maga bemutatási és beszerzési rendjét.
Mindez nem csak a személyes ellentétek narratívája, hanem korszaklogika is volt: az ideológiai megfelelés és a központosított intézményirányítás a művészettörténeti értelmezésekre is rányomta a maga bélyegét. A Nagybányai kiállítás és a Végvári–Genthon-féle elmaradt kiállítás ennek lett az emblémája: egy nagy ívű, tényekre és művekre épülő szakmai válasz kísérletét „kiértékelési problematika” hivatkozással félretolta a politika, és a központosított kánonépítés a bemutatás politikáját is a maga szolgálatába állította. A korszak így nemcsak azt döntötte el, mit tekintünk „haladó hagyománynak”, hanem azt is, ki és milyen feltételek között beszélhet nyilvánosan a múltról. A tényleges művészettörténeti teljesítmények (a gyűjtés, a rendezés, a forrásfeltárás) megvoltak – de a nyilvános tér alakítása már politikai kezekbe került.
Jó foglalja össze Redő a kialakult helyzet magyarázatát a Végvári írására adott recenziójában. (MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 05. ÉVFOLYAM (1956)1956 / 1. sz. VITA REDŐ FERENC: Megjegyzések az elmúlt 10 év kiállításainak elemzéséhez).
"Kétségtelen az, hogy mind Végvári, mind Pogány elvtárs a magyar képzőművészeti és műtörténeti életben jelentékeny szerepet vittek és visznek. Azonban a jelentkező kiállításrendezői elveket és tendenciákat nem lehet kizárólag egyes személyekhez kötni. Ahhoz, hogy hazánkban egy képzőművészeti kiállítás funkcióját teljesíthesse, érvényesülnie kell benne a marxismus —leninizmus ideológiájának. Ha tehát értékelni akarjuk Végvári és Pogány elvtársak tevékenységét a kiállítások területén, akkor meg kell világítanunk azt, hogy mik voltak a Párt intenciói, hogyan óhajtotta ezeket érvényesíteni, a kiállítást rendező elvtársak ezeket az intenciókat felismerték, vagy felismerhették-e. Sőt, azt is meg kell vizsgálni, hogyha felismerték ezeket az intenciókat, meg volt-e a lehetőségük arra, hogy ezeknek az adott történeti helyzetben érvényt szerezzenek. Azt hiszem, hogy egy ilyen elemzés akkor, ha a cikk értékelése annyira személyekig hatoló, mint jelen esetben — elengedhetetlen szükségszerűség. E nélkül oda jutunk, hogy objektív történeti igazság helyett csak a cikkíró szubjektív szempontjait láthatjuk, amely kétségtelenül igen értékes lehet, attól függően, hogy mennyire közelíti meg az objektív igazságot. Ezen a téren az adatok felhasználásában, semmiféle pontosság nem lehet túlzott. Például a nagybányai kiállítással kapcsolatban a cikk azt írja »Aradi Nóra egyik cikkében a kiállítás előkészületeit elégtelennek nevezte és ezzel indokolta a kiállítás elmaradását.« A hivatkozott cikk idézete így szól : »Az 1953 nyarára tervezett nagyszabású nagybányai kiállítást is az ideológiailag helytelen irányú előkészítés miatt kellett elhalasztani.« Amint az összehasonlítás mutatja, a hivatkozás nem pontos. Nem arról van szó, hogy Aradi Nóra cikke elégtelennek tartotta volna az előkészületeket, hanem arról, hogy véleménye szerint ideológiailag helytelen irányúak voltak. Ez pedig merőben más dolog, amellyel lehet vitába szállni, de azt mondani, hogy »ez az állítása . . . nem felel meg a tényeknek«, merőben szubjektív vélemény, a legkisebb meggyőző erő nélkül. Márpedig éppen a cikkíró szubjektív véleményének alátámasztására lett volna szükség az adott történeti helyzet alaposabb ismertetésére. "
Végvári és Pogány szerepét nem önmagukban, hanem a marxizmus–leninizmusnak alárendelt kiállítás és kultúrpolitika keretében kell értékelni, mivel nem egyéni „elvek” irányították a tendenciákat, hanem az ideológiai elvárások és azok elvárt alkalmazása. Redő írásában mert kritizálni is; megteszi azt, amit a szakmai hozzáállás megkövetelt: kritizálja Aradi Nóra a kiállításra vonatkozó véleményét, miszerint nem az „elégtelen előkészület” az igazi oka a kiállítás elhalasztásának, hanem az igazi indok a kiállítás „ideológiailag helytelen irányú előkészítése” volt.
T - T - T
Tényként kell tekintenünk viszont arra, hogy 1957 után nemcsak Magyarország politikai helyzete, hanem annak kultúrpolitikája is erősen megváltozott. A nagybányai-ügy (1953) legfőbb tanulsága az, hogy amikor a kulturális döntéshozás központosított és ideológiailag erősen keretezett volt, akkor a kurátori-szakmai kezdeményezések sorsa nem csak esztétikai kérdés, hanem engedélyezési és intézményi folyamatok eredője lett. A Végvári–Genthon-féle kiállítás előkészítése épp azt mutatta meg, hogy a „haladó hagyomány” értelmezését egy nagyléptékű, tényalapú tárlattal vitte volna közönség elé a két kurátor; a minisztériumi döntés azonban „kiértékelésre” hivatkozva mégis megakasztotta a nyilvános bemutatást, s a gondosan összegyűjtött anyag csak zártkörűen volt látható.
Az állampárti kultúraellenőrzésben az értelmezési tér politikai keretezése és az engedélyezési kapuk szerepe felértékelődik. A korszak tényleges, kézzel fogható kulturális irányváltozását és az 1956 utáni kulturális konszolidációt Aczél György koordináló szerepének kiemelésével lehet tökéletesen megmutatni.
Az Aczél-korszakban nyíltan vállalt „Tűr -Tilt - Támogat” (vagyis a 3 „T”) elv iránymutatást is adott a korszak kultúrájában betöltött szerepek felvállalásához: bár a fogalom a Kádár-korhoz és Aczél személyéhez kötötten vált rendszerszervező metaforává az 1960-as évektől, a gyökerei az 1950-es években keresendők.
Ezen évtized utolsó éveinek pragmatikus konszolidációjában formálódott, de a Kádár- korszakban nevesült az a szelektálási mechanizmus, hogy amit a hatalom egyértelműen támogat, az intézményi erőforrást és láthatóságot kap; amit csak tűr, az feltételekkel, szűkebb térben mozoghat; és amit tilt, az nem jut nyilvános térhez. A 3 „T” nem rendelet, hanem egy komplex, szelektív szűrőrendszer volt a kultúra átkeretezésében.
„Ez a rendezvény nem javította a káderlapomat,- írja Végvári önéletrajzában a Kertészet a képzőművészetben kiállítás utóhatásairól, - de akkor ez nem érdekelt. Az 1956-os forradalom küszöbéhez érkeztünk.
Ekkor még egy alkalommal haragítottam magamra a művészeti osztályt. Tanulmányt írtam Repin és Munkácsy címmel. – Végvári e tanulmányban kimutatta Munkácsynak Repinre gyakorolt óriási hatását. „ …. Az osztályvezető felhívott és azt mondta, hogy megsértettem a szovjet művészetet, mert hazug dolgokat állítottam. …A szovjet szerkesztő nem fogadta el az írásomat, sőt téves koholmánynak minősítette.” zárja le Végvári az ide vonatkozó sorait. S bár a tanulmány 1955-ös keltezésű, távolabbi következményei is lettek a publikációnak Végvári szakmai életében. (Munkácsy és Repin. - In: Szabad Művészet, 1955. 1. sz. p. 14-21.: ill. Munkácsy Mihály és Repin, Ilâ Efimovič művészetének kapcsolatáról)
Végvári nemcsak a meghiúsult kiállítás és a szocialista kulturális ideológiába nem illeszkedő állítása miatt, - mint például Munkácsy hatása Repinre, - maradt a Képzőművészeti Főiskola művészettörténeti tanszékén, ahova 1954-ben kapta meg tanszékvezetői kinevezését. Végvári a Fővárosi Képtár igazgatója volt 1953-ig, majd a Szépművészeti Múzeum igazgatóhelyettese lett (1953-1954). S bár többször is felvetette az önálló Nemzeti Galéria megalakításának kérdését, valószínűleg nem volt rendszerkompatibilis és a Képzőművészeti Főiskola katedrálisán maradva a művészetpolitika állampárt által irányított vonalából kilépett, a Nemzeti Galéria megalapításából kimaradt.
A KULTURÁLIS MINTÁZATOK
A nagybányai-ügy egy olyan mintázatot vetített előre, ahol a központi keretezés meghatározza, mi jut nyilvános térbe, és mi kerül szakmailag korlátozás alá. A Kádár- kori 3T fogalma azonban nem szűnt meg a szocializmus eltűnésével; benne maradt a kulturális reflexeinkben a 21. század harmadik évtizedében is, amikor 36 évvel vagyunk a rendszerváltozás dicsőséges napjai után.
A mai kulturális modellben is feltűnik a szerkezeti kijelölés: a szakmai iránymutatás és a forráselosztás egy adott elvi csatornán keresztül tízezrek ízlését és világról alkotott képét befolyásolja nemcsak a hagyományos kulturális intézményeken, hanem a különböző médiumok által közvetített térben is a szakmai autonómia finomhangolásával együtt.
A Végvári–Genthon-projekt a pártállami reguláció elleni titkos fellépés jelképévé vált, de az Aradi Nóra féle ideológiai okfejtés tényleges tartalma nem került soha nyilvánosságra teljes terjedelmében. Sokáig csak az a pár soros Végvári írása és a szövegre érkező Redő féle recenzió emlékeztetett az elmaradt kiállítás tényére.
Végvárit végül az Aczél rendszer az 1960-as években eltiltottat 10 évre a publikálástól, mert Végvári igazságérzete és véleménynyilvánításának szabadsága szakmai kérdésekben is mindig felülírta a pártállami reguláció szabályrendszere szerinti kívánalmakat.
A rendszerkritikus megnyilvánulások azonban továbbra is fel-fel bukkantak minden pártpolitikai tiltás ellenére. Ilyen volt az 1959-es francia könyvkiállítás is, melynek különleges történetét Árvai Mária és Véri Dániel dolgozta fel a Szentendrei Képtár kiváló kiállításában. Nem csodálkoznék azon, ha kiderülne, Végvári Lajos buzdító hangú előadásai nyomán a képzősök tömegesen „zarándokoltak” el a könyvkiállításra.
[1] „Műveljük kertünket” – írja Voltaire a Candide végén
[2] 1953 Nagybányai művészek kiállítása. Zártkörű szakmai bemutató Budapest, Fővárosi Képtár. 1953 Rendezte: Genthon István, Végvári Lajos Forrás: Végvári Lajos: Tíz év kiállításai. Művészettörténeti Értesítő IV. 1955. 1. sz. 78-84. p. 5 ill. [Genthon István és Végvári Lajos a nagybányai festők munkáiból 1953 nyarára tervezett kiállításról, amelyet a Népművelési Minisztérium nem engedélyezett]. ld. **Aradi Nóra: Magyar Művészettörténeti Munkaközösség Évkönyve 1954. [A nagybányai művészek kiállításra vonatkozó ellenérvek]. https://bibliografia.szepmuveszeti.hu/honlap_muveszettorteneszek/Genthon_Istvan.pdf